Насловна / Архитектура / Сеќавање на архитектката Фридл Дикер-Брандеис

Сеќавање на архитектката Фридл Дикер-Брандеис

15-copy-1

6-copy-0

16-copy-1

По повод стогодишнината од извонредната школа Баухаус се спроведе интензивна и речиси титанска истрага (и покрај  тешкотиите и недостигот на информации) да се означат, потсетат и реафирмираат голем дел од фигурите што го направија Баухаус универзален репер на дваесеттиот век.

Меѓу произведените написи, неопходно е да се истакнат оние посветени на голем број архитектки, меѓу кои Лили Рајх, Вера Мајер-Валдек, Гунта Штелцл, Алма Сидехоф-Бусер, Луција Шулц/Лучија Мохоли, Лоте Стам-Биз и Фридл Дикер. – Брандеис, од кои три изложби беа претставени во Австрија во последните месеци, навраќајќи ја вредноста на нивната работа од различни перспективи.

Последната од изложбите, на делото на Фридл Дикер-Брандеис, се одржува во виенскиот музеј МУСА, до 26 март, „Студио Баухаус, Виена. Фридл Дикер и Франц Сингер“, фокусирајќи се на анализирање на нејзиното присуство во Баухаус и презентирање на заедничката работа со колегата архитект Франц Сингер, при што, по завршувањето на студиите во 1923 година, таа ја основала Werkstätten Bildender Kunst или „Работилница за визуелни уметности“ во Берлин заедно со Франц Сингер, поранешен придружник на Баухаус, за подоцна да создадат заедничко студио во Виена.

7-copy-1

Изложбата претставува огромна збирка од оригинален материјал со аксонометриски цртежи, модели, мебел, фотографии и бројни колажи. Како што коментира кураторот на виенскиот музеј MUSA, Андреас Нирхаус, колекцијата била макотрпен процес со оглед на тоа дека „најважните проекти на студиото се уништени за време на нацистичкиот период, но и покрај тоа неговата архива е прилично зачувана“.

Меѓу изложените дела се издвојуваат два проекти на кои во 2019 година се посветува посебно внимание и тоа: приватниот тениски клуб на Ханс Хелер и фотографии од истоимениот проект, прикажувајќи ја апстрактната композиција што го прави централниот цилиндар протагонист што подоцна ќе се кристализира и никогаш подобро., рече, во проектот за резиденцијата на грофицата Хилдегард фон Ауерсперг каде на посебен начин се издвојуваат скалите со закривени стаклени ѕидови, од кои се претставени технички цртежи и фотографии.

Изложбата содржи и завршени проекти како што се модниот салон на Lore Kriser & Co и градинката Монтесори. Сингер и Дикер-Брандеис работеле за клиенти кои припаѓаат на новата модерна буржоазија, главно еврејски интелектуалци и уметници кои се обидувале да се претстават низ модерните простори што ги разликувале од традиционалните воспоставени тенденции.

11-copy-1 12-copy-1 3-copy-1 4-copy-1

Конвулзивната ситуација во 1930-тите го комплицираше професионалниот опус на двојката Сингер и Дикер-Брандеис. Дикер-Брандеис била поврзана со Комунистичката партија и ќе биде затворена за фалсификување пасоши за нејзините колеги. По нејзиното ослободување од затвор, Дикер-Брандеис ќе ја зголеми својата посветеност преку дизајнирање на пропагандни постери за Комунистичката партија. Негјзините црно-бели фото-колажи ги критикуваа условите за живот на работничката класа, предупредуваа за непосредната нацистичка закана и ги осудуваа последиците од кризата на капитализмот како начини кои го олеснуваат тоталитаризмот.

Нејзините дада фотомонтажи со голем формат користат фотографии од Адолф Хитлер, (што може да се види на еден од осумте изложени негативи), додека други ја прикажуваат рестриктивната улога на жената во индустриското општество.

Растечкиот и задушувачки подем на фашизмот во Австрија на крајот резултирал со разделба на парот. Дикер-Брандеис ќе се пресели во Чехословачка во 1933 година, каде што ќе се омажи за нејзиниот братучед, Павел Брандеис. Сингер ќе се пресели во Лондон во 1934 година каде ќе успее да најде место за себе и да ја продолжи својата работа.

1-copy-1 5-copy-1 9-copy-1 8-copy-1

Фридл Дикер, предавала во училиштето и продолжила да создава авангардна уметност во Прага, споделувајќи го своето знаење за тоа како да се користи уметноста како терапија, исто така за да им помогне на некои од нејзините ученици, деца кои бегаат од нацистичка Германија, да се справат со нивните трауматски искуства.

Фридл Дикер ќе биде депортирана во концентрациониот логор Терезиенштат во 1942 година, каде што продолжила да ги учи децата да цртаат. Во октомври 1944 година, таа се обидела повторно да се соедини со нејзиниот сопруг и доброволно се пријавила да патува во Аушвиц каде што била убиена. Неколку куфери оставила зад себе од овој огромен период со речиси 5.000 детски цртежи и колажи, одраз на истрајноста и  нејзината посветеност.

13-copy-1

2-copy-1

Испрати коментар

Scroll To Top